Kampagne målrettet cykelsegment for Visitflanders

For de fleste cykelinteresserede betragtes Flandern som cyklens mekka. Med et terræn af snoede, smalle og til tider brutale veje, symboliserer de gamle brosten både smerte, lidelse og udholdenhed hos selv de mest hærdede cykelryttere.
I Flandern har de sågar en 'Flandrien'-æresstatus, som gives til de cykellegender, der har vist sand styrke og udholdenhed på de brostensbelagte veje. For at sætte fokus på cykelsporten i Flandern assisterede vi VISITFLANDERS med den skandinaviske del af en global cykelkampagne kaldet THE FLANDRIEN CHALLENGE.
En cykelkampagne, der kombinerer fysike og digitale elementer
FLANDRIEN CHALLENGE er en cykeludfordring, hvor den digitale og fysiske verden forenes. Digital, fordi man skal bruge Strava-appen på ens smartphone, og fysisk, fordi man skal køre 59 såkaldte segmenter i forskellige dele af Flandern – alt sammen inden for 72 timer. Takket være en særlig GPS-teknologi kan cykelentusiaster, der tager udfordringen op, se og følge med de 59 segmenter i Strava-appen, mens de kører. Hvert segment vil også være synligt på vejen, hvor start og slutning af hvert segment er markeret.

Hver cykelrytter, der lykkedes med at fuldføre ruten, får sit navn indgraveret i en brosten, der vil blive udstillet på Wall of Fame i Tour of Flanders Center, et museum dedikeret til belgisk cykelhistorie.

Det er gratis at deltage i udfordringen, og ryttere kan selv vælge hvilken rækkefølge segmenterne køres i; men for at gøre det lettere, er der også udviklet tre foreslåede rækkefølger. Udfordringen har ingen udløbsdato, så der er ingen hast med at fuldføre udfordringen. Men denne enestående tur burde dog være på enhver seriøs cykelentusiasts bucket-list, nu hvor det igen er nemmere at rejse rundt i verden.

Annoncering i skandinaviske medier
Som skandinavisk PR-repræsentant for VISITFLANDERS fik vi til opgave at identificere egnede nichemedier til kommunikationen af kampagnen i de tre skandinaviske lande – med det formål at skabe opmærksomhed omkring Flandern som cykeldestination og inspirere skandinaviske cykelryttere til at overveje en cykelrejse til Flandern.

Tre topmedier for cykelinteresserede blev identificeret, og vi forhandlede og koordinerede annonceringsaftalerne samt hjalp med produktion og godkendelse af indhold, herunder løbende dialog med medier, projektledelse og rapportering af kampagnen.

290.000 skandinaviske cykelentusiaster nået
Kampagnen bestod af online bannere samt native artikler, videoannoncer og indhold på sociale medier.

Den skandinaviske del af kampagnen med indhold på lokale sprog havde en samlet rækkevidde på 290.000 mennesker på tværs af Sverige, Danmark og Norge i kampagneperioden - alt sammen inden for den definerede nichemålgruppe for cykelentusiaster.
Se andre nyheder